De handlemodige SOSU-elever
I projektaktiviteten “De handlemodige SOSU-elever” har vi på Randers Social- og Sundhedsskole har vi arbejdet med at udvikle og indarbejde handlemodsdidaktik på Grundforløb 2 SOSU.
En undersøgelse lavet af Randers Kommune viste, at SOSU-elever alt for ofte føler, at de står i situationer, hvor de ikke tør at stille spørgsmål og være undrende, når de møder udfordringer og undringer i praktikken. Dette kan have negativ indflydelse på deres praktikforløb og i værste fald kan betyde et frafald fra uddannelsen.
Derfor besluttede vi på Randers Social- og Sundhedsskole, at vi ville etablere en arbejdsgruppe, der skulle udvikle undervisningsmaterialer til stimulering af elevernes handlemodighed således, at eleverne bliver bedre klædt på til selv at opsøge den hjælpe, de måtte have behov for, når de skal handle på de udfordringer og undringer de møder i praktikken.
Målgruppe
Aktiviteten er særligt udviklet til undervisningen på grundforløb 2, men kan med fordel og ved få gentænkningsgreb også indtænkes på social- og sundhedsskolernes andre uddannelsesretninger.