Sådan gør du
Beskrivelse af processen
Hvordan var processen planlagt?
I samarbejde med kommunen er der afsat en dato i elevernes praktik, hvor de får to timer på skolen med fokus på det fysiske arbejdsmiljø. Her har en underviser med erfaring på området forberedt et program for deres indkald.
Inden eleverne går i praktik, informeres de om formålet med aktiviteten samt praktiske informationer.
Hvordan blev processen gennemført?
Opvarmning
Forskellige øvelser
Udstrækning
Igennem alle aktiviteterne er det vigtigt, at have fokus på koblingen til praksis
Hvordan blev processen evalueret?
Efterfølgende opsamling med eleverne i forhold til, hvad de skal være ekstra opmærksom på i praktikken i forhold til det fysiske arbejdsmiljø
Hvilke aktører indgik i aktiviteten
Uddannelsesleder og skemalægger på hovedforløbet orienteres og skemaer tilpasses. Endvidere skemalægges en fysioterapeut til at forberede og gennemføre aktiviteterne.
Arbejdsgiver skal involveres ift. fritagelse fra praktikken. Praktikkoordinator og enkelte praktikvejleder er skemalagt i deres kalender til at kunne deltage.
Opmærksomhedspunkter og erfaringer med aktiviteten
Eleverne synes det var rigtig godt, at komme ind fra praktikken og få genopfrisket det fysiske arbejdsmiljø i forhold til de nu har erfaring med området fra praksis. Endvidere fik eleverne mulighed for at vende de forskellige problematikker de måtte opleve i deres praktik samt mulighed for at spejle sig med ligesindede.
Gode råd og øvrige forhold, der er vigtige for at kunne gennemføre aktiviteten
Informer alle deltager i god tid om programmet.
Placer aktiviteterne i midten af praktikken, således eleverne har mulighed for at møde ligesindede og få sparring samt arbejde videre med det fysiske arbejdsmiljø i praktikken.