Sådan gør du
Beskrivelse af processen
Hvordan var processen planlagt?
En arbejdsgruppe under det lokale uddannelsesudvalg på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens har foreslået forumteater som metode samt placering af aktiviteten i første praktikperiode.
Hvordan blev processen gennemført?
Aktiviteten er afprøvet i efteråret 2021 i samarbejde med tre af skolens fem samarbejdskommuner og har fundet sted kl. 12-15 i alle tre afprøvninger.
Hvordan blev processen evalueret?
De deltagende elever har evalueret aktiviteten kvalitativt med den underviser, som har faciliteret forumteatret, i form af en debriefing. Derudover har eleverne evalueret aktiviteten i form af et spørgeskema umiddelbart efter afprøvning af aktiviteten.
Hvilke aktører indgik i aktiviteten
- Elevrepræsentanter fra skolens lokale uddannelsesudvalg
- Praksisrepræsentanter fra skolens lokale uddannelsesudvalg
- Uddannelseskonsulenter fra skolens samarbejdskommuner
- Undervisere
Gode råd og øvrige forhold, der er vigtige for at kunne gennemføre aktiviteten
- Det er fordelagtigt, at det er en underviser, som eleverne kender, der faciliterer forumteatret.
- Tydelig forventningsafstemning mellem skole og arbejdsgiver, herunder hvordan praktikstederne bliver informeret om aktiviteten, hvorvidt eleverne skal møde ind i på praktikstedet forud for aktiviteten osv.
- Invitere gerne en praktikvejleder eller lignende ind, som kan agere ekspertpanel og give eleverne feedback på deres refleksioner.
- Sørge for elevvenlig forplejning til aktiviteten f.eks. kaffe, te, sodavand, frugt, slik eller lignende.
- Informere elever og undervisere om aktiviteten, inden de afslutter den pågældende skoleperiode.
- Evt. anvende ordet “spil” i stedet for “teater”, da det kan virke grænseoverskridende på nogle elever.
- Evt. afdække, om eleverne er bekendt med metoden, og give den pågældende underviser besked.